Type de publication:

Conference Proceedings

Source:

on line services, networks, contents, usages, Paris, France, p.13 (2007)

Numéro d'appel:

halshs-00333267

URL:

https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00333267

Résumé:

the production and dissemination on the Internet of current news is not the mere fact of press enterprises. Many players, taking advantage of web or born with it, offer them competitive informative content. This competition focuses as much on market shares as on business models and professional practices in the sector. <br /><br />This paper therefore proposes to take stock, in so far as this is possible, on the changes underway in the area of the media on the Internet: relationships between free information and paid services, varied ways of promoting information, tracking of the readers, fame of the editors, integration of the readers in the information's production process. <br /><br />We have built on the results of a research conducted in the field of sports information on the Internet with the theoretical framework approach of cultural industries developed in information science and communication.la production et la diffusion sur Internet de l'information d'actualité n'est pas le seul fait des entreprises de presse. De nombreux acteurs, profitant du web ou nés avec lui, proposent des contenus informationnels leur faisant concurrence. Cette concurrence porte autant sur les parts de marché que sur les modèles économiques et les pratiques professionnelles du secteur. <br /><br />Cette communication propose donc de faire le point, si tant est que cela soit possible, sur les modifications en cours dans le secteur de la presse écrite sur Internet : articulation entre information gratuite et services payant, multivalorisation de l'information, traçage du lecteur, starisation des rédacteurs, intégration du lecteur dans le processus de production de l'offre informationnelle.<br /><br />Nous nous sommes appuyés sur les résultats d'une recherche menée dans le secteur de l'information sportive sur Internet ayant pour cadre théorique l'approche des industries culturelles développée au sein des sciences de l'information et de la communication.

Notes:

France Télécom R&DHumanities and Social Sciences/Library and information sciencesConference papers