Type de publication:

Conference Paper

Source:

Cinéma, Film et (science) politique. ST58, 12e Congrès de lÁssociation française de science politique, Paris, France (2013)

Numéro d'appel:

halshs-00963544

URL:

https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00963544

Résumé:

This paper takes as its starting point the recent development of well-written American television series that explore crucial social and political themes in an often naturalistic way, to show how this particular narrative form discusses, or undermines, the political, social and economic order of western societies. These series use specific narratives and techniques to dramatize figures and social conflicts that are often neglected by fiction, and provide a topography of future possibilities and impossibilities to organize and impose how the viewer receives them. Finally, their framework of the almost-never-ending story twists political temporality via three different forces. Each series presents the story of an origin, or natural law which is considered as both plausible and necessary (an anatomical understanding of the past), a foundation, or common history which validates a certain way of living together (a validation of the present), and a utopia, or transcendental destiny that a community is given in order to reach its ends (a charting of the future).Prenant acte du développement de séries télévisées américaines possédant un niveau d'écriture de haute qualité, et explorant souvent de façon naturaliste des thèmes socio-politiques forts, cette communication entend montrer comment cette forme narrative contribue à discuter l'ordre politique, économique et social des sociétés occidentales, voire à le subvertir. Via des opérations narratives et techniques spécifiques, les séries mettent d'une part en scène des figures et des conflits sociaux habituellement délaissés par la fiction ; elles prescrivent et organisent, d'autre part, le regard du téléspectateur par l'activation d'une topographie des possibilités et des impossibilités futures ; elles tressent, enfin, la trame d'un récit jamais vraiment achevé qui tord le temps politique sous l'attraction de trois forces : une origine, une loi naturelle considérée comme possible et nécessaire (lecture anatomique du passé) ; un fondement, l'histoire partagée qui valide un mode de vivre ensemble (validité sociale du présent) ; et une utopie, le destin transcendantal donné à une communauté pour arriver à sa fin (cartographie du futur).

Notes:

Humanities and Social Sciences/Political scienceConference papers