Type de publication:

Articles

Source:

Ere, Volume 10, p.139 - 159 (2012)

Numéro d'appel:

halshs-00974967

URL:

https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00974967

Mots-clés:

Imaginaire

Résumé:

In a district of Aveyron in the south of France, a cultural agent of rural development has tried to reconsider the planning approach of the tourist destinations. The objective was to move away from an instrumental and marketing approach and rather to give more importance back to a cultural way of dwelling, rooted in the daily life within the territory. The challenge was then to revitalize rural life, using the involvement and a strong participation of the inhabitants-creators as the principal way to develop recreational uses of the rural community. Then, environmental education can be understood as an innovative process allowing, via the establishment of a localized cultural system, the recapture of a rural place by the local community.Dans une communauté de communes de l'Aveyron en France, un agent culturel du développement rural a souhaité repenser l'approche aménagiste des destinations touristiques. La finalité ne consiste pas à concevoir les aménagements dans une approche instrumentale et marketing. Il s'agit de redonner de la présence à l'habiter culturel ancré dans un territoire de vie, l'enjeu étant alors de revitaliser la vie rurale à partir d'une implication et d'une participation forte des habitants- créateurs comme principe pour développer des usages récréatifs de la ruralité. L'éducation à l'environnement se comprend alors comme un processus innovant permettant, via la mise en place d'un système culturel localisé, la réappropriation d'un lieu rural par la communauté locale de vie.

Notes:

Humanities and Social Sciences/SociologyJournal articles

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