Type de publication:

Conference Paper

Source:

The EU in International Affairs - GARNET, Bruxelles, Belgium (2008)

Numéro d'appel:

halshs-00435398

URL:

https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00435398

Résumé:

This paper raises the question of a policy for conflict in the making for the EU : the European Defense and Security Policy. After a brief presentation of our analytical method, we structure the paper in three axes. First, where does ESDP come from and what are its main objectives ? Then, what is European specificity in developing specific crisis management tools, and how do theses tool work and socialize the diplomatic and politico-military actors involved ? Last but not least, how does ESDP interplay between Brussels and the member states ? What does ESDP change for them, and what are its obvious and more pregnant limits up to now? ESDP constitutes a way for the Europeans to exit the world order of the Cold War and aims at providing the EU with a median way of crisis and conflict management between the approaches developed by traditional international organizations as NATO, the UNO or the OSCE. ESDP incarnates also the commitment of the three leading countries in defense and security matters in Europe –France, Great Britain and Germany- to overcome the shock of the Balkans crisis where Europe had been characterized by its division and inability to act effectively to solve the conflict. Therefore the member states had built specific organs, tools and procedures in the framework of ESDP. The originality and added value of the EU with its crisis management policy as the heart of ESDP is to propose an integrated approach combining military and civilian instruments. This however raises several fundamental questions. ESDP still lacks cross-pillar coherence, particularly regarding the financing of ESDP operations. This also raises the question of the interplay between Brussels and the member states: deploying troops is still a national sovereign decision and EU states keep on analyzing situations in the light of their national security interest. Yet ESDP combined with the new trends in military socialization since the 80's constitute a strong incentive to reform both the armies and military education. Thus ESDP seems to be a hopeful way of developing a European crisis management policy putting into light the assets of the EU in this area.Cette communication s'interroge sur un instrument de sortie de conflit en devenir au niveau européen : la Politique Européenne de Sécurité et de Défense (PESD). Trois grandes questions structurent le papier : tout d'abord, d'où vient la PESD et pourquoi les Etats européens ont-ils décidé de se doter d'une nouvelle palette européanisée d'instruments de gestion de crise. Ensuite, quels sont les instruments que propose la PESD en matière de sortie de conflit, et en quoi sont-ils spécifiques ? Enfin, qu'implique justement cette européanisation des moyens de gérer les crises contemporaine pour les Etats en matière de processus décisionnel et pour le métier militaire au sens large ? La PESD constitue un moyen pour les Européens non seulement de sortir de l'ordre de la guerre froide et d'offrir une voie médiane de gestion des conflits par rapport aux organisations internationales traditionnelles que son l'OTAN, l'ONU ou la CSCE, mais elle concrétise également l'engagement des Etats européens, France Allemagne et Royaume-Uni en tête, de sortir du traumatisme des conflits balkaniques où l'Europe avait brillé par son impuissance et son incoordination. L'environnement dans lequel la PESD a émergé influence donc les instruments dont elle se dote pour gérer les crises et sortir des conflits. L'UE s'est non seulement dotée d'organes et de procédures spécifiques, mais également d'une palette d'instruments militaires et civils. Toute l'originalité et la valeur-ajoutée de la PESD en matière de gestion de conflit consiste en ce mélange d'instruments. Cela pose néanmoins un problème récurrent de coordination interpilier et de financement des opérations PESD. Enfin, l'européanisation des processus de sortie de conflit entraîne des évolutions au niveau interne des Etats en ce qui concerne le processus décisionnel (les Etats gardent la haute main sur l'envoi de soldats en opex, mais la prise de décision s'articule désormais étroitement avec Bruxelles, ce qui nous amène à parler de jeu politico-militaire à double niveau). Mais ce sont aussi le métier militaire et la formation des soldats et des officiers qui est amenée à évoluer avec la PESD, qui semble bien constituer un outil prometteur pour sortir des conflits.

Notes:

Humanities and Social Sciences/Political scienceConference papers