Type de publication:

Articles

Source:

Revue française de sociologie, Centre National de la Recherche Scientifique, Volume 46, Ticket 2, p.233-264 (2005)

ISBN:

0035-2969

Numéro d'appel:

halshs-00311544

URL:

https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00311544

Mots-clés:

captation

Résumé:

The problematic of how supply and demand meet on a particular market is at the core of the economic sociology project. For several years this problematic has generated detailed analyses of the ways in which judgments of product or service-provider quality are constructed before the exchange relation occurs. Through observation of how funeral services are purchased and analysis of competition dynamics on local funeral service markets, this article brings to light certain alternative ways of organizing the marketplace encounter in this business sector. It describes arrangements used to capture the market, such as socio-technical operations for channeling customers toward a single service provider. It shows the degree to which service-provider activity, relations among competitors, and the market regulation game in this sector are structured by moves to produce an economy based on client channeling.La problématique de la rencontre entre offre et demande sur un marché est au coeur du projet de la sociologie économique. Depuis plusieurs années, elle a donné lieu à l'analyse approfondie des modalités de construction du jugement sur les qualités du produit ou des personnes en amont de la relation d'échange. À partir de l'observation de la situation d'achat de services funéraires, conjuguée à l'analyse des dynamiques concurrentielles sur les marchés locaux, cet article met en évidence certaines modalités alternatives d'organisation de la rencontre marchande. Il décrit les dispositifs de captation comme la mise en oeuvre d'agencements sociotechniques organisant la canalisation des clients vers un prestataire unique. Il montre à quel point la production de cette économie de la captation structure l'activité des opérateurs, les relations entre concurrents et le jeu de la régulation du marché.

Notes:

Accessible en ligne à l'adresse suivante : www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=RFS_462_0233Humanities and Social Sciences/SociologyJournal articles

filet
Tag biblio : 
Equipe de recherche :