Type de publication:

Articles

Source:

Revue de l'Energie, p.305-309 (2003)

Numéro d'appel:

halshs-00290977

URL:

https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00290977

Mots-clés:

Développement durableJournal articles

Résumé:

Hydroelectricity is the leading source of renewable energy making it possible to avoid the large-scale use of fossil fuels in several countries. However, the creation of hydroelectric projects poses a number of major challenges on both an ethical and statutory level in addition to economic, social and environmental considerations. This article proposes a series of recommandations making it possible to tacke up these challenges. Thes are based on the results of an initiative from the International Energy Agency involving around 100 specalities in 16 countries. These recommandations are aimed at incorporating social and environnemental considerations in the planning and administration of projects in order to optimise their contribution to sustainable development, providing future generations with a springboard for local, regional and national development while at the same time protecting the environment and improving social equity.Analyse critique du Rapport de la commission mondiale sur les barrages. <br />Alors que la plupart des acteurs oeuvrant dans le développement durable le promeuvent comme une réponse aux problèmes causés par le développement conventionnel, il y a peu de recherches qui en offrent une évaluation. Cet article soulève donc plusieurs questions en prenant le rapport de la Commission mondiale sur les barrages comme exemple d'un problème global : le développement durable est-il vraiment plus respectueux de cultures locales et de l'environnement ? Est-ce que les modèles environnementaux sont appliqués parce qu'ils sont imposés comme des normes ou parce qu'ils sont considérés comme efficaces et justes ? Comment a lieu le processus d'internalisation ? Comment comparer les barrages à d'autres formes de production énergétique ? Comment la participation influence-t-elle l'efficacité ?.

Notes:

dans le cadre du LEPII-EPE

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