Publication Type:

Articles

Source:

Sciences Sociales et Santé, John Libbey, Volume 36, Issue 2, p.5-31 (2018)

ISBN:

0294-0337

Call Number:

halshs-01727092

URL:

https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01727092

Abstract:

In France, patient education developed in community groups, mainly through professional trainings and research activities that have been supported by the associative and academic sectors. The social and historical study of one of the oldest associations in France (Afdet) combines theoretical frameworks from health sociology and political sciences. The analysis focuses on specialized magazines published since 1990 by this association and a collection of qualitative data featuring 22 interviews with key actors. Even if the reformist stance appears as a continuity in the history of the association, it also gave rise to tensions between the different actors and paved the way towards two major reorganizations. It is a new concept of the health and caring process that this organization, analysed as a « laboratory of idea engineering » and the developer of a construction of public action away from institutions, is willing to spread.En Francia, la educación terapéutica del paciente se ha desarrollado tras la formación de profesionales y de actividades de investigación, llevadas por los sectores asociativos y académicos. Este estudio socio-histórico de una asociación francesas entre las más antiguas (Afdet) combina los marcos teóricos de la sociología de la salud y de la ciencia política. Se analizan las revistas publicadas desde el año 1990 y datos cualitativos incluyendo 22 entrevistas con actores claves. Si la posición reformadora se inscribe en la continuidad de la historia de la asociación, genera tensiones entre los actores y motiva dos reconfiguraciones importantes. Se trata de una concepción nueva del proceso de cuidado y de salud, que este colectivo, analizado como un “laboratorio de ingeniería de ideas”, pretende diseminar, lo que revela una construcción de la acción pública en margen de las instituciones.En France, l’Éducation Thérapeutique du Patient s’est développée au travers de la formation des professionnels et d’activité de recherches portés par les mondes associatifs et académiques. L’étude socio-historique d’une des associations françaises les plus anciennes (l’Afdet) mobilise conjointement des cadres théoriques de sociologie de la santé et de science politique. Elle analyse le corpus des revues publiées depuis 1990 par l’association et un recueil de vingt-deux entretiens avec des acteurs clés. Si la posture réformatrice apparaît comme une continuité de l’histoire de l’association, elle fait l’objet de tensions entre les acteurs à l’origine de deux reconfigurations importantes. C’est une conception nouvelle du processus de soin et de santé qu’entend diffuser ce collectif analysé comme un « laboratoire d’ingénierie des idées », révélateur d’une contribution à l’action publique en marge des institutions.

Notes:

Humanities and Social Sciences/SociologyHumanities and Social Sciences/Political scienceJournal articles