Publication Type:

Conference Paper

Source:

Petites assises pédagogiques, Grenoble, France (2017)

Call Number:

hal-01735456

URL:

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01735456

Abstract:

At the time of many Grenoble fiftieth anniversary celebrations - that of the AURG Urban Planning Agency of Grenoble Region in 2017, that of the Winter Olympics in 2018, that of the Villeneuve -, we propose a history of the Institut d'Urbanisme de Grenoble based on an original exploration of its archives as well as on interviews of former teachers and students. Founded in 1969 under the name Unité d’Enseignement et de Recherche - Urbanisation, Aménagement, the Urban Planning Institute of Grenoble (attached to the University of Social Sciences and later to the University Grenoble-Alpes) emerged from the effervescence of May 1968 but also from the election a few years earlier (1965) of a team inspired by a renewed municipal socialism (Municipal Action Group led by Hubert Dubedout). In order to emancipate itself from state supervision, the "Grenoble urban laboratory" then acquired both an Urban Planning Agency and a training and experimentation tool in the field of teaching and research in urbanism, urbanization and planning. Why are we talking about experimentation? Because the initial pedagogical project is not common. Contrary to other trainings in urban planning from the same period, in Grenoble, in an Institute “ouvert à quatre vents”, they focused on a dual training: on one hand a doctoral program, that led to a PhD and on the other hand continuing education. Research seminars, internships and case studies (before being called field workshops then project workshops) formed the students' schedules. By analyzing the links to the professional, political and activist worlds, by understanding the relations with other academic disciplines (architecture, law, economics, engineering, geography, psychology and sociology) and with urban research and contractual structures Finally, by studying, finally, the processes of institutionalization and territorial anchoring, we demonstrate how and when Grenoble's pedagogy of urban planning has proved innovative. The foundations and scope of this training will be discussed. Besides, this history of the Grenoble Institute of Urbanism is also a way of questioning the evolution of the urban discipline (doctrines and practices), notably through the trajectories of influential personalities, academics or practitioners who punctuated the life of the Institute (Jean Verlhac, Claude Domenach, Jean-François Parent, Christian Lacroix, ...). Its evolution is also revealing of the ideas and contexts that found it and run through it (ZUP and major ensembles revisited, revitalization of old centers, creation of social and cultural facilities, citizen participation to the contemporary problems of metropolis). It can be observed by the workshop themes and issues addressed in theses, study reports and student trajectories, whether in or outside France.Alors que l'Institut d'Urbanisme de Grenoble (IUG, 1969-2017) vient tout juste de fusionner avec l'Institut de Géographie Alpine (IGA, 1907-2017), et ce après avoir été le témoin de la recomposition des universités locales, le moment semble opportun de revenir sur l'histoire de ce centre de formation et de recherche en urbanisme et aménagement. Depuis presque cinquante ans des urbanistes sont formés à Grenoble, et l'histoire de l'institution reste majoritairement à découvrir. En effet, rares sont les publications qui retracent cette histoire dans son entièreté et toute sa diversité, tant ce demi-siècle d'existence a été rythmé par des expériences pédagogiques variées et des projets de recherche divers. Lié à la fois à un contexte local spécifique mais emblématique aussi d'enjeux nationaux, cet institut s'est métamorphosé maintes fois : créations et disparitions de formations, changements d'appellation et de tutelle, évolution des partenariats et du rapport à la recherche... Quelles ont été les raisons de telles modifications ? Quels ont été les partis-pris en matière de recherche et d'enseignement ? Peut-on y lire l'essence d'une "école grenobloise" ? Commencés en septembre 2016, les travaux de collectage de documents, de traitements d'archives et d'entretiens apportent ici quelques premiers éléments de réponse tant sur les contextes de création, les hommes, les réseaux et les sources de financement initiaux que sur les principes, contenus et méthodes d'un apprentissage de l'urbanisme et de l'aménagement par la recherche-action. S'y esquisse une expérience pédagogique inaugurale, imaginée dès 1965, soit quatre années avant l'ouverture officielle de l'Unité d'enseignement et de recherche (UER) de Grenoble.

Notes:

Humanities and Social Sciences/Architecture, space managementConference papers

Research team: