Publication Type:

Articles

Source:

Regards croisés sur l'économie, Association Regards Croisés sur l'Économie, Volume 27, Issue 2, Number 2, p.194-202 (2021)

ISBN:

1956-7413

Call Number:

hal-03283334

URL:

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03283334

Keywords:

blog, loisir, rémunération

Abstract:

When leisure activities meet remuneration: The case of food bloggingWhile work is generally associated with the idea of remuneration, symmetrically, leisure is seen as free. However, the development of the Internet has enabled the product of leisure activities to be made visible to a large audience and marketized. The case of food bloggers highlights the ambiguities of leisure remuneration. Although it appears to be low and partly unintended, it helps to reinforce other forms of gratification (social and symbolic) and tends to transform the nature of the activity.Si le travail est généralement associé à l’idée de rémunération, symétriquement, le loisir est associé à celle de gratuité. Or, avec le développement d’Internet, les possibilités de rendre visible auprès d’une large audience le produit de ses activités de loisir et de le commercialiser se sont démultipliées. Le cas des blogueuses culinaires met en évidence les ambiguïtés de la rémunération des loisirs. Si celle-ci apparaît faible et en partie non recherchée, son existence participe à renforcer les autres formes de gratifications (sociales et symboliques) que procure le loisir et tend ainsi à transformer la nature de l’activité.

Notes:

Humanities and Social Sciences/SociologyJournal articles

Research team: